Węzeł Jęzor z tunelem. Do współpracy przy DTŚ trzeba namawiać Katowice [MAPA]

Nabierają tempa prace przy budowie dwóch etapów Drogowej Trasy Średnicowej Wschód, a więc w części dla Zagłębia. Niestety, są pewne zgrzyty.

Ostrogórska w Sosnowcu ma zostać przebudowana - fot. PL

Ostrogórska w Sosnowcu ma zostać przebudowana – fot. PL

To największa inwestycja drogowa, nie tylko w Sosnowcu, ale w tej części województwa od bardzo dawna – mówi nam Dariusz Pieczka, naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. Starania o przeprowadzenie Drogowej Trasy Średnicowej w pobliżu Zagłębia sięgają wiele lat wstecz.

Pierwszy etap – węzeł Jęzor

W 2013 roku włodarze trzech miast: Sosnowca, Jaworzna oraz Mysłowic podpisali porozumienie, w ramach którego rozpoczęto działania nad przedłużeniem DTŚ. Obecnie trwają prace nad dwoma etapami. Pierwszy od węzła Janów, na granicy Katowic i Mysłowic, do węzła Jęzor, w drugim etapie do węzła Bór. W międzyczasie opracowano bardzo zaawansowane studium transportowe, z którego jasno wynika, że dla Sosnowca najlepszym przebiegiem będzie DTŚ od węzła Janów do tzw. węzła Bór, choć wcześniej jedną z alternatyw była trasa do ulicy 3 Maja. Ten projekt jednak nie jest brany pod uwagę.

Pierwszy z etapów w niewielkim stopniu dotyczy Sosnowca. – Zapewnia polepszenie układu komunikacyjnego tych dzielnic, które są przynależne do węzła – mówi Dariusz Pieczka. Węzeł Jęzor, na granicy Sosnowca, Mysłowic i Jaworzna, jest ciekawie zaprojektowany.

DTŚ Wschód - węzeł Jęzor - fot. UM Sosnowiec

DTŚ Wschód – węzeł Jęzor – fot. UM Sosnowiec

Ślad DK79 na głównym odcinku będzie praktycznie taki sam. Zmieni się jednak na tyle, że w punkcie połączenia z łącznicą S1, kontynuacją DTŚ od Mysłowic, powstanie rondo turbinowe. Aby wyeliminować zatory, konieczne było zrobienie oddzielnego pasa ruchu z krótkim tunelem pod rondem, aby ruch na najbardziej obciążonym kierunku był upłynniony, czyli z S1 do Mysłowic w kierunku Katowic. Na tym odcinku DTŚ od ulicy Obrzeżnej Zachodniej w Mysłowicach będzie dwupasmowa, ale już do węzła Jęzor jednopasmowa.

Drugi etap najważniejszy dla Sosnowca

Którędy miałby przebiegać drugi etap? Praktycznie włączamy się do ronda w rejonie giełdy w Mysłowicach, tutaj mamy węzeł na Ostrogórską. Od Mysłowic DTŚ biegłaby nad oczyszczalnią łukiem w kierunku ulicy Mikołajczyka, gdzie znajduje się węzeł z ulicą – główny ciąg będzie szedł górą, a ulica Mikołajczyka dołem. Drogowa Trasa Średnicowa dalej zostanie poprowadzona równolegle do Watta, gdzie w ciągu ulicy będzie zlokalizowany węzeł obsługujący ulicę Wojska Polskiego. Odsunięcie zjazdów w kierunku Mikołajczyka spowoduje skomunikowanie dużych terenów dla inwestorów. Następnie okolice Wojska Polskiego – droga będzie prowadziła niżej niż poziom terenu i łukiem wejdzie w węzeł S1, roboczo zwany Bór.

DTŚ węzeł Bór - fot. UM Sosnowiec

DTŚ węzeł Bór – fot. UM Sosnowiec

Na podstawie analiz studium transportowego wynika, że ulica Mikołajczyka i Ostrogórska muszą być rozbudowane do przekroju dwa na dwa, aby zapewnić odpowiednią szybkość podróżowania z centrum do DTŚ i odwrotnie, bez zatorów. Wszystkie bariery, jak np. przejazd kolejowy na Ostrogórskiej, muszą powstać w formie obiektu inżynieryjnego – tłumaczy naczelnik WIM.

Przebudowa Ostrogórskiej i Mikołajczyka

Druga jezdnia na Ostrogórskiej miałaby powstać bliżej tzw. Szkieletora, a w tym wypadku Sosnowiec dysponuje już dokumentacją projektową. W okolicy Mikołajczyka druga jezdnia mogłaby zostać wybudowana po śladzie dawnej kolei piaskowej. – Nie wykluczamy, że jakieś wyburzenia nastąpią, ale poczekajmy na ostateczną wersję, abyśmy mogli określić faktyczny stan – dodaje naczelnik Pieczka.

Na chwilę obecną mamy skończoną koncepcję do węzła Jęzor, jest ona w stopniu szczegółowości projektu budowlanego. W 1. półroczu tego roku będziemy mieli taką samą koncepcję na węzeł Bór. Równocześnie z całym przebiegiem DTŚ są planowane magistrale rowerowe, które będą łączyły poszczególne miasta, a także wpisywały się w projektowane układy ścieżek na terenie trzech miast – tłumaczy nam Dariusz Pieczka. Obydwa odcinki łączą się w jeden spójny, który na tę chwilę jest projektowany przez Urząd Marszałkowski – jest to węzeł Lwowska-Janów.

Na tym odcinku nie mamy decyzji środowiskowej, jednak spisaliśmy wspólne porozumienie z Katowicami, że będziemy procedowali uzyskanie decyzji na cały odcinek DTŚ. Osobna decyzja będzie na węzeł Bór. Po tym będziemy mogli w niedalekiej przyszłości stworzyć projekt budowlany – tłumaczą przedstawiciele sosnowieckiego magistratu.

Musimy się starać o jak najszybsze uzyskanie decyzji środowiskowej, bo to jest warunek złożenia wniosku o dofinansowanie – dodają.

Mapa DTŚ w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec

Mapa DTŚ w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Katowicom pomysły nie do końca się podobają?

Tutaj też zaczynają się schody, które również uwidoczniły się na etapie porozumienia z Urzędem Miejskim w Katowicach. Kilka dni temu trzy miasta (Sosnowiec, Mysłowice i Jaworzno) wydały komunikat o porozumieniu z Katowicami. Niestety, miasto wojewódzkie wydało osobne powiadomienie. – W związku z prognozowanym zwiększeniem natężenia ruchu za tunelem pod katowickim rondem (związanym z realizacją DTŚ), który to odcinek i tak jest dzisiaj zasadniczo obciążony, jesteśmy zdeterminowani, by powodzeniem zakończyły się wspólne działania, których efektem ma być również przebudowa al. Roździeńskiego od węzła drogowego z ul. Dudy-Gracza i Dobrowolskiego do węzła drogowego z ul. Murckowską – czytamy w komunikacie.

Tymczasem informacja przedstawicieli trzech miast dotyczyła jedynie szukania rozwiązania dla korkującej się Murckowskiej. Problemem jest fakt, że przebudowa tego fragmentu nie jest wpisana w projekt i szans na to nie ma. Katowice również muszą dołożyć „cegiełkę” do budowy węzła Janów. Choć projekt jest po stronie Urzędu Marszałkowskiego, to jednak konieczny będzie wkład własny, bez tego DTŚ na wschód nie powstanie. Formalnie więc zablokowanie inwestycji jest możliwe, ale takiej decyzji w Sosnowcu i sąsiednich miastach, nikt nie dopuszcza.

Pierwszy etap budowy Drogowej Trasy Średnicowej Wschód jest wpisany do Regionalnego Programu Operacyjnego i znajduje się na 8. miejscu. Jego wartość to 300 milionów, a dofinansowanie dla miast będzie do poziomu 85%. Szacunkowa wartość drugiego etapu to 600 mln i jest on wpisany do Kontraktu Terytorialnego. Ten na razie nie jest tak konkretny, a jego finansowanie również nie jest potwierdzone.

Rozpoczęcie budowy I etapu jest możliwe na przełomie 2018/2019 roku, aby inwestycję skończyć do 2020 roku.



Powiązane posty

  • kormelevon

    no!!
    a jednak jakiś obiekt na Radosze powstanie – tor górą?!

  • B123

    Świetna mapka, inne portale powinny brać przykład!